مادران قرآنی روستای دورافتاده "گسک" پای آموزش مهارت های زندگی نشستند
مادران قرآني روستاي دورافتاده "گسک" پاي آموزش مهارت هاي زندگي نشستند
در آستانه میلاد دخت نبی؛

مادران قرآنی روستای دورافتاده "گسک" پای آموزش مهارت های زندگی نشستند

مادران قرآني روستاي گسک از توابع شهرستان تازه تأسيس بام و صفي آباد با نکات ساده اما دقيق و اصلي مهارت هاي زندگي به همت کانون امام حسن مجتبي عليه السلام اين روستا، آشنا شدند.
شناسه خبر : 54144 تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۲:۴۱

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی؛ جاده ای کاملا خاکی، دامنه ای با دیوار های کوتاه و پستی و بلندی های  ِسُرخ، روستایی در نقطه ای دور که اتصال تلفن همراه به  تازگی در آن اتفاق افتاده بود و این ها اولین قاب و تصویری از چشم انداز ورودی روستای گسک در شهرستان تازه تاسیس بام و صفی آباد بود.

اینجا بخشی از دهستان دهنه شیرین بود، گل های رنگی چادرها، خشت های افتاده و پنجره های کوچک را شبیه زن های پرتلاش و آگاهی کرده بود که با سال ها صبر و ساختن، عجله وارد محل برگزاری کارگاه "زندگی پویا" می شدند و هر کدام شوق ِ آشنایی، داشتند و سلام های ناب و صمیمانه ای در نخستین کلماتشان را به همراه آورده بودند.

نسلی از مادران؛ مادرانی که فرزندانشان را به ثمر رسانده بودند، مادرانی که دختری نوجوان  منتظرشان بود و هی مامان مامان می گفت و مادرانی که کودکان زیر هفت  سال خود را در دوطرفشان  نشانده بودند و گاهی با صحبت های مدرس به وجد می آمدند و انگار همزاد پنداری می کردند.

 

حجت الاسلام «حبیب الله پاکدامن»،  مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی، مدرس کارگاه بود و با یک جمله پرسشی، که معیار خانواده خوب از نظر شما چیست و اگر قرار باشد با خانواده ای وصلت کنید چه معیارهایی را در نظر می گیرید،  گفتگوی خود را آغاز کرد و در پاسخ،  ایمان و اخلاق خوب اولین و بیشترین کلماتی بود که از سوی بانوان حاضر شنیده می شد.

کارکاه با این چالش استاد حاضر مبنی بر اینکه "همه معیارهایی که عنوان کردید خوب است  اما چرا در خانواده های با ایمان هم ناسازگازی و طلاق وجود دارد"، فضا را به سمت آموزش و مطالبه پیش برد و گفت: بعضی باورهای غلط امروز دارد فراگیر می شود، والدین فکر می کنند که نباید بگذارند سختی هایی که خود متحمل شدند تا زندگی را بسازند، فرزندانشان با آن مواجه شوند و تمام تلاششان این است تا می توانند برای آنها رفاه به وجود بیاورند و بدون زحمت همه چیز داشته باشند، که بدترین روش تربیتی است.

 حجت الاسلام پاکدامن، این نکته را هم  متذکر شد: دلیل اینکه شما زندگی را رها نکردید و پای همه چیز آن ایستاده اید و احساس مسئولیت دارید این است که برای تک تک داشته های تان رنج کشیدید، شما هم باید به فرزندتان بیاموزد که زندگی ساختنی و بافتنی است زندگی یافتنی نیست.

شوق و همراهی بانوان حاضر بحث استاد را به این موضوع رساند که شما باید خودتان را موفق بدانید که راه ساختن زندگی را پیش گرفتید  و راه موفق شدن تان را به دختران و پسران خود یاد بدهید که این موضوع امروز کمتر اتفاق می  افتد.

معرفی خانواده خوب و اینکه مرد کجا قرار دارد و زن  کجا، نکته بعدی ارائه شده بود، و استاد دو نکته را به عنوان کلید این بحث تشریح کرد و گفت: خانواده خوب خانواده ای است که مردش مقتدر باشد و زن محبوب، این خانواده، خروجی اش ولایتمداری است.

 حجت الاسلام پاکدامن، در پایان زن طراز اسلامی در خانواده را زن همراه همسر تعریف کرد و خطاب به زنان روستایی حاضر که اغلب فرزندان در آستانه ازدواج داشتند، تاکید کرد: برای فرزندانتان پدر و مادر باشید نه خدایی نکنید، اجازه بدهید باورهایی الهی در فرزندانتان رشد کند و خودشان برای ساختن زندگی تلاش کنند.

هفت  بانوی قرآنی که سواد خواندن و نوشتن نداشتند و هم اکنون  تک تکشان ضمن قرائت قرآن حفظ و تدبر در قرآن را نیز فراگرفته بودند، از نکات زیبای این کارگاه بود.

 

کارگاه با تقدیر از بانوان همنام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و عنوان برخی مشکلات روستا همچون لوله کشی آب پایان یافت.

 

 

پایان/